Het is voor veel bedrijven een dilemma: wél of geen Instagram-account aanmaken?
Een Facebook-pagina is tegenwoordig gemeengoed, Instagram voelt toch wat informeler. Je haalt er als bedrijf niet direct ‘conversie’ uit – tenzij je er budget voor uittrekt.
Dat de populaire beeldapp toch veel voor je kan betekenen, daar is de 26-jarige Australische Kayla Itsines het levende bewijs van. Op haar achttiende begon ze als personal trainer en deelde foto’s van transformaties van haar klanten op Instagram.
Al snel wilden talloze Australiërs meer weten over haar fitness- en eetregime. Itsines ontwikkelde samen met haar partner Tobi Pearce het online programma Bikini Body Guide.
Het bleek een fantastische beslissing en in vijf jaar tijd is het bedrijf van de #fitgirl uitgegroeid tot wereldwijd succes met e-books, fysieke boeken (haar methode is onlangs ook in boekvorm in het Nederlands uitgebracht), een wereldtournee en een app die vorig jaar de bestverkochte was in zowel de Apple app store en Google Play in de categorie Health.
Inmiddels is er een nieuwe app waar ze zich aan heeft verbonden: SWEAT. Bovendien werd Itsines onlangs uitroepen tot grootste influencer op het gebied van gezondheid door Forbes.
Organische groei
Via Instagram en andere social media bereikt Itsines twintig miljoen mensen wereldwijd. Het overgrote deel volgt Itsines - wat ze eet, hoe het met haar honden gaat, hoe fans zijn getransformeerd en wanneer ze sport - via Instagram, daar heeft ze zeven miljoen volgers.
Tegen Business Insider zegt ze:
“Het is eigenlijk heel organisch gegroeid, ik ben gewoon ergens begonnen. Ik had nooit verwacht dat dit zo groot zou worden, maar ik ben heel dankbaar”, vertelt Itsines met een licht Australisch accent aan de telefoon. “Ons team bestaat nu uit ongeveer twintig mensen. Dat is natuurlijk ongelofelijk als je bedenkt dat toen we begonnen het alleen ik was… en Tobi die de e-mail beantwoordde.”
“Zonder Instagram was het nooit zo groot geworden. Ik ben dus ook verschrikkelijk dankbaar voor platforms als Facebook en Instagram. Veel mensen zeggen dat social media een zegen en een vloek kunnen zijn. Wij hebben het altijd voor het goede kunnen gebruiken.”
Maar wat is nu precies het grote voordeel aan het sociale medium voor Itsines? De Australische stelt dat het om veel meer gaat dan alleen foto's plaatsen en bekijken: "Je kunt iemands ontwikkeling volgen. Je klikt op een profiel en kunt vrijwel alles lezen wat iemand heeft meegemaakt."
Motivatie
Een groot onderdeel van het succes van Itsines zijn de talloze gebruikers die voor- en-na-foto's van hun lichaam plaatsen onder de hashtags #BBG en #Bikinibodyguide.
Itsines: "Ik vraag ze om voortgangsfoto's te plaatsen, omdat ik niet wil dat vrouwen zichzelf beoordelen aan de hand van een cijfer dat ze op de weegschaal zien. Ik wil dat ze vertrouwen hebben in wat ze doen. Instagram is ook een perfecte tool als het gaat om motivatie. Niet alleen kun je jezelf motiveren, maar je kunt ook anderen motiveren en inspiratie halen uit andere mensen."
Op deze manier is er een hele online community ontstaan van fans die elkaar steunen wanneer ze bezig zijn met het programma van Itsines. Ze delen hun vorderingen, de dingen die ze lastig vinden en vieren hun successen samen. Al deze interacties dragen bij aan de groei van het bedrijf, dat zich als een olievlek over de hele wereld heeft verspreid.
Sociale media zijn voor Itsines de snelste manier om te communiceren met haar fans en ze op de hoogte te houden van nieuwe producten, samenwerkingen en acties. Itsines: "Zonder social media hadden we nooit het bereik gehad dat we nu hebben."
Ondanks het belang van social media is er nooit een échte strategie geweest volgens Itsines. “Het enige plan dat ik ooit had voor social media was om meer vrouwen te bereiken. Ik heb nooit gewild dat het over mij en mijn leven ging. Wat ik eet of doe.”
Volgens de expert bereik je als bedrijf het grootste publiek met écht en eerlijk zijn. “Wanneer mensen zien dat je om ze geeft, dan willen ze je volgen. Dan willen ze alles volgen wat je doet.”
LEES OOK HET HELE INTERVIEW: De 26-jarige #fitgirl Kayla Itsines heeft het: een florerende business en 20 miljoen volgers wereldwijd